Conditions de surclassements
1. Surclassement dans une classe de voyage supérieure
1.1 Au cours d'un enregistrement en ligne ayant lieu au plus tôt 30 heures avant le départ ou à l'un des kiosks de l'aéroport, KLM peut offrir aux passagers la possibilité d'un surclassement payant de la Classe Economy ou de la classe Premium Comfort à une classe de voyage supérieure pour une partie de leur voyage. De temps en temps, cette option est disponible à un tarif réduit. Il est également possible d'acheter un surclassement dans une classe de voyage supérieure pour cette partie du voyage lors de l'enregistrement en ligne, au comptoir d'enregistrement à l'aéroport, dans nos salons KLM Crown à l'aéroport d'Amsterdam-Schiphol ou aux portes d'embarquement. Si vous achetez un surclassement en classe Premium Comfort ou en classe Affaires après avoir acheté un Siège Economy Comfort ou tout autre produit siège, le montant que vous avez déjà payé sera déduit du prix du surclassement.
1.2 Après avoir acheté un surclassement dans une classe de voyage supérieure pour une partie de votre voyage, vous bénéficiez des mêmes avantages que tout autre passager de la classe Premium Comfort ou de la classe Affaires pour cette partie de votre voyage. Pour les membres Flying Blue, le nombre de Miles accumulés et de XP gagnés restera tel qu’indiqué sur votre billet d’origine. Si le surclassement est payé en espèces, vous gagnerez des Miles supplémentaires en fonction du montant total que vous avez dépensé en euros pour le surclassement.
1.3 KLM se réserve toutefois le droit d'attribuer un siège en classe Premium Comfort ou en classe Affaires à un autre passager si jugé nécessaire pour des raisons opérationnelles, de sûreté ou de sécurité. La décision finale quant à l'attribution d'un siège dans une classe de voyage supérieure appartient à l'agent d'enregistrement et à l'équipage de ce vol.
2. Conditions préalables
2.1 Si vous sélectionnez un siège à côté d’une issue de secours, la législation et les règlements exigent que vous soyez capable de porter assistance pendant une éventuelle situation d’urgence. Cela signifie que vous devez être en bonne santé, capable, avoir une mobilité complète, et ne pas prendre de médicaments qui pourraient vous empêcher d’assumer ces fonctions.
2.2 Vous devez également garantir que toutes les informations que vous fournissez lors d'une demande de surclassement dans une classe de voyage supérieure sont correctes et que vous ne ferez pas de réservation spéculative, fausse ou frauduleuse. En outre, vous devez effectuer une réservation uniquement pour vous-même ou pour une autre personne au nom de laquelle vous êtes habilité(e) à contracter.
3. Remboursements
3.1 Si vous ne recevez pas de siège en classe Premium Comfort ou en classe Affaires malgré le fait que vous ayez un surclassement dans une classe de voyage supérieure, vous avez droit à un remboursement des frais associés à un surclassement en classe Premium Comfort ou en classe Affaires pour la partie du voyage pour laquelle vous avez acheté ce surclassement, aux conditions suivantes :
(I) nous avons annulé votre vol,
(II) nous avons effectué un changement de type d’avion,
(III) vous manquez votre vol de correspondance avec KLM, Air France, Delta Air Lines ou Kenya Airways,
(IV) nous avons exercé notre droit d’attribuer le siège en classe Affaires à quelqu’un d’autre, sur la base de considérations opérationnelles, de sûreté ou de sécurité.
3.3 Aucun remboursement ne sera effectué si les critères indiqués ci-dessus ne sont pas respectés.
4. Payment
4.1. Payment for an Upgrade Option can be made in cash at any local KLM agency or at the airport.
4.2. Payment for an Upgrade Option can be made using the payment cards and iDEAL accepted on the official KLM websites, mobile application, call centres and at any local KLM agency or at the airport.
4.3. Payment for an Upgrade Option can be made using Miles, for customers with a Flying Blue card.
4.4. Payment for the Upgrade Option using Miles & Cash is reserved for customers with a Flying Blue card.
4.5. Payment for the Upgrade Option using Delta SkyMiles is reserved for SkyMiles members.
5. Change & Refund conditions
5-A Terms and Conditions of the Upgrade Option
5.1. KLM agrees to make every effort to respect the change of travel class that will take place following the purchase of the Upgrade Option and in accordance with these Conditions. The Customer is hereby informed that KLM may be forced, for operational reasons related to safety and/or security requirements, to modify the possibility of using the Upgrade Option, even after boarding. In this case, KLM shall not be held liable and the Customer who was unable to benefit from the Upgrade Option purchased in accordance with the conditions set forth herein shall be reimbursed the price of the Upgrade Option in accordance with the terms and conditions set forth in Article 5-B "Refund conditions" below.
5.2. The Upgrade Option is personal and non-transferable.
5.3. The Upgrade Option is associated with a KL flight number and must be used on the day of departure for the flight for which the customer has purchased an Upgrade Option.
5.4. The Upgrade Option purchased by a customer cannot be modified or exchanged except in the cases outlined in Article 5-B "Refund Conditions".
5.5. Customers who are members of the Flying Blue frequent flyer program earn Miles and XP on the basis of their initial booking class. Customers also earn Miles for each euro spent on the Upgrade Option on flights operated by KLM (for more information, see the Flying Blue website).
5.6. Customers who purchase the Upgrade Option may only do so on their own behalf or on behalf of a person who has duly authorized them to purchase the Upgrade Option on their behalf and for their account, hereafter referred to as the "Authorizing Passenger". In the latter case, the Authorizing Passenger is understood to have read and accepted these Terms and Conditions.
5-B Refund conditions
The Customer who has purchased the Upgrade Option will be entitled to a refund of the price of the Upgrade Option in the following circumstances:
- The flight on which the Upgrade Option was purchased is cancelled and the Customer is not able to travel.
- The Upgrade Option purchased was not awarded by KLM. In this case, the Customer will be returned to their original class and the price of the Upgrade Option will be refunded. The Customer will not be entitled to the compensation provided for in European Regulation 261/2004.
- The Customer with a Full Flex ticket cancels their flight.
- A Customer with a Full Flex ticket changes their flight, and the Upgrade is not available for the new reservation.
The Customer may request a refund of the Upgrade Price by filling out an online claim form accessible via the "Contact Us" section of our website.
6. Force majeure
KLM shall not be held liable and shall not be deemed to have breached its obligations in the event of non-provision of all or part of its services defined in the Terms and Conditions herein if such failure is due to force majeure, as defined or interpreted by the applicable country law. In this case, the Customer shall not be entitled to claim any compensation, damages, or interest for any direct or indirect damage suffered as a result of the failure to provide the services.
7. Privacy statement (KL)
8. Claims
Any claim concerning the reservation, payment and/or provision of the Last Minute Paid Upgrade Option shall be addressed to KLM via the online claim form accessible via the “Refunds for extra options” link in the “Support” section on the Website.
9. Modification of these Terms and Conditions
KLM reserves the right to modify these Terms and Conditions at any time. The purchase of the Upgrade Option shall be subject to the Terms and Conditions in force at the time of booking, unless a change to these Terms and Conditions is required by law or a governmental authority (in which case this change will also apply to all orders already placed).